Vi har aldrig før besøgt Berlin, så i år skulle det være, og heldigvis er det ikke længere væk end, at det kan klares med en behagelig togrejse på godt fem timer. Det er pragtfuldt at "lande" lige midt i byen. Ferien starter med det samme!


Berlin skyline

Berlin skyline den 6. marts 2010. Fernsehturm og Berliner Dom ses i midten af billedet.
Copyright © 2010 - Erik Hansen

Toppen af siden

TRE KOLDE DAGE I MARTS 2010


På vej og ankomst
Vi forlader Københavns hovedbanegård tidligt om morgenen. Snart ser vi det snedækkede landskab fare forbi vinduerne. Hist og her ser vi rådyr og harer på markerne. Vinterlandskabet er flot - men vi ved, det er hundekoldt. Spekulerer på om Berlin også er dækket af sne, men det viser sig ved ankomsten, at det er der ikke meget af. Solen skinner her om eftermiddagen, da vi træder ud af Hauptbahnhof's store ankomsthal, og det viser sig pærenemt at få en taxi til vores hotel, som kun ligger ca. 10 minutters kørsel væk.

Vi kommer ind i Tiergarten og runder sejrssøjlen med Guld-Else på toppen ved Grosser Stern på vej til hotellet.


Guld-Else
Siegessäule.
Copyright © 2010 - Erik Hansen

Søjlen er rejst til minde om slaget ved Dybbøl d. 18. april 1864, hvor vi danskere som bekendt fik læsterligt med klø. Tåbelige danske politiske beslutninger var i sin tid medvirkende til, både at krigen kom, og at den kostede så mange liv på begge sider. Gad vist om vi har lært noget?

Vil man vide mere om denne "kedelige" periode i dansk historie, kan jeg stærkt anbefale Tom Buk-Swienty's bøger om emnet: "Slagtebænk Dybbøl" og "Dommedag Als". De er nærmest åndeløst spændende - det er dokumentarisme, når det er allerbedst!

Nå, men det er altsammen sidespring og reflektioner. Lige pludselig er vi ved hotellet, vi stiger ud og får hurtigt checket ind på hotellet. Dejligt værelse med udsigt over Mitte. Her på ankomstdagen når vi ikke meget mere end at spise en god middag på en nærliggende restaurant, men det er begyndt godt og togturen har været dejligt afslappende.


Toppen af siden

Første dag

Rigsdagen
Rigsdagen med de mange gæster, som venter på at komme igennem sikkerhedskontrollen.
Copyright © 2010 - Erik Hansen
Vores hotel er bekvemt placeret ikke ret langt fra et af stoppestederne til buslinie 100, så vi beslutter at tage bussen ind til Platz der Republik, planen er at se Rigsdagen. Vi hopper glad og fro af bussen, og kan straks se en lang kø af mennesker foran Rigsdagen. Vi må vente en god time i bidende frost.

Gøglergruppe ved Rigsdagen
Gøglergruppe ved Rigsdagen.
Copyright © 2010 - Erik Hansen

Ventetiden blive forsødet lidt af en gøglergruppe, som kommer og underholder. Nogle af de ventende turister giver op på grund af kulden, men vi er standhaftige, og til sidst bliver vi da også lukket ind til sikkerhedskontrollen, og da den er overstået, så går det op med elevatoren til den store glaskuppel ovenpå bygningen.

Der er en herlig udsigt til hele Berlin heroppefra, og gennem glasgulvet kan man se ned i selve rigsdagen. Der er også en restaurant på tagterrassen, men husk at bestille bord hvis du vil spise dér, ellers er det ikke sandsynligt, at du kommer ind.

Efter besøget slentrer vi hen til Brandenburger Tor og opad Unter den Linden i retning mod museumsøen. Vi oser i nogle butikker undervejs. Da vi når til Berliner Dom, er vejret slået helt om - det sner. Vi søger ly i caféen i domkirkens kælder og får os en tiltrængt kop kaffe, før vi afslutter dagens tur med et besøg på DDR-museet.


1 / 4
Inde i glaskuplen ovenpå Rigsdagen. Idéen med glasgulvet er, at regeringens arbejde skal være gennemsigtigt, folket skal kunne se, hvad politikerne laver. Arkitekten bag hedder Sir Norman Foster.
Copyright © 2010 - Erik Hansen
2 / 4
På vej ned ad Unter den Linden på denne råkolde men endnu smukke forårsdag. Berliner Dom's markante kuppel og Fernsehturm viser sig fra den bedste side den dag. Snar slår vejret om.
Copyright © 2010 - Erik Hansen
3 / 4
Berliner Dom, Am Lustgarten 1 og Fernsehturm på Alexanderplatz. Man kan komme op i kirkens store kuppel og nyde en udsigt over hele byen fra ydersiden af kuplen. Vejret indbød ikke rigtig til det.
Copyright © 2010 - Erik Hansen
4 / 4
DDR-museet på Karl-Liebknecht-Strasse 1, Spreepromenade an der Liebknechtsbrücke ligger ved floden Spree tæt på Berliner Dom. Der er samlet ting fra den østtyske dagligdag. Det er tilladt at røre det meste af det udstillede. Åbent dagligt fra 10-20.
Copyright © 2010 - Erik Hansen


Toppen af siden

Anden dag

Holocaust Mahnmal

Holocaust Mahnmal med de 2.711 gråsorte betonblokke.
Copyright © 2010 - Erik Hansen

Vejret viser sig fra den gode side i dag, solen skinner, men det er stadig koldt og blæsende. Vi lægger ud med at hoppe på buslinie 100 til Pariser Platz. Derfra går vi ad Ebertstrase mod det i 2005 indviede og 19.000 kvadratmeter store Holocaust-Mahnmahl, som består af 2.711 gråsorte betonblokke i forskellige højder og skal minde os om de europæiske jøder, der blev myrdet under 2. verdenskrig. I det ene hjørne af pladsen på Cora-Berliner-Strasse 1 ligger der et informationscenter nedenunder alle betonblokkene. I centret fortælles om nogle af ofrene for nazismens udryddelser.

Skulptur på plads ved hjørnet af Mauerstrasse og Krausenstrasse.
Copyright © 2010 - Erik Hansen

Eftertænksomt bevæger vi os via Mauerstrasse til Friedrichsstrasse 43-45, hvor Haus am Checkpoint Charlie og Mauermuseum befinder sig. Ligesom vi oplevede dagen før på Pariserplatz ved Brandenburger Tor, er der også her udklædte "gadeartister" - eller hvad man nu skal kalde dem - som udnytter turistattraktionen til at tjene en skilling eller rettere Euro.

Berlinmuren og dens historie er temaet i museet, og der vises fotos, film, dokumenter og originale genstande, som er blevet brugt til succesfulde flugtforsøg både på, over og under jorden.

Da vi har set os mætte på museet, smutter vi hen til Kochstrasse og tager U-bahn til Alexanderplatz via Stadtmitte. Nu skal maven osse mættes, så vi entrer den første den bedste restaurant og indtager en noget sen frokost.

Det bliver ikke til noget med en kop kaffe i den roterende café i toppen af Fernsehturm, da vi erfarer, at det tager mindst en halv time, før vi kan blive lukket ind. Vi "tumler" i stedet lidt rundt på den i vore øjne faktisk ret hæslige Alexanderplatz, inden vi snupper bus nr. 100 hjem til hotellet for at hvile os lidt inden afgang til middagen på Trattoria Marranello i Berlin-Wilmersdorf.


Toppen af siden

Tredje dag

Med U-bahn til Warschauer Strasse, som ligger ganske tæt på starten af East Side Gallery. Der er graffitimalerier af 106 forskellige kunstnere på den 1,3 km lange mur, som er det længste stykke bevarede Berlin-mur. Muren løber langs vestsiden af Mühlenstrasse helt op til den moderne Ostbahnhof.

Fotos

Klik på et foto for at få vist en stor udgave.


Starten af East-Side-Gallery nærmest Warshauer Strasse.<br>
                     Copyright © 2010 - Erik Hansen Erik 
                     Honecker og Andrej Bresjnev tungekysser.<br>'Broderkys', som maleriet hedder, er nok det mest kendte af de mange graffitimalerier.<br>
                     Copyright © 2010 - Erik Hansen Et 
                     kig ned langs galleriet ad Mühlenstrasse mod Oberbaumbrücke.<br>
                     Copyright © 2010 - Erik Hansen

Med S-bahn fra Ostbahnhof til Hackescher Markt og spadseretur derfra til det imponerende Pergamonmuseum på museumsøen. Vi bruger et par timer på museet.

Café Einstein Stammhaus, Kurfürstenstraße 58.
Copyright © 2010 - Erik Hansen
Fra museet går vi til stoppestedet for buslinie 100 ved Berliner Dom, hopper på bussen og kører til Kurfürstenstrasse, hvor det er planen at finde den kendte Wiener-Café Einstein. Det lykkedes os ikke i første hug - husnumrenes orden er ikke helt logiske her på gaden, men til sidst kom vi i mål.

Middagen bliver indtaget på den meget anbefalelsesværdige italienske restaurant Sorriso, måske ikke lige den billigste i omegnen, men maden og betjeningen er helt i top.

Vi slutter aftenen og de tre kolde dage i marts af med at tage ind og opleve Brandenburger Tor og Pariserplatz ved nattetide.

Toppen af siden

FEM LUNE DAGE I JULI 2010


Første dag

Olympiastadion
Olympiastadion i den vestlige ende af Berlin.
Copyright © 2010 - Henriette Hansen

Dagen starter med en ca. 3,5 times sightseeingtur rundt i Berlin, hvor vi kommer forbi Olympiastadion, der ligger vest for bydelen Charlottenburg. Stadion blev oprindelig bygget på ordre fra Hitler til de olympiske lege i 1936.

Det blev efter en renovation genåbnet i 2004 og blev brugt til fodbold VM i 2006, hvor Tyskland blev nr. 3.


Funkturm
Funkturm.
Copyright © 2010 - Henriette Hansen
Checkpoint Charlie
Grænseposten Checkpoint Charlie var årene 1961–1990 den eneste overgangsmulighed mellem Øst- og Vestberlin for udlændinge.
Copyright © 2010 - Henriette Hansen
Rytterstatue
Rytterstatuen af Frederik den Store på Unter den Linden.
Copyright © 2010 - Susanne Hansen

Funkturm – radiotårnet – blev bygget i 1924 og er 150 m højt. I dag fungerer det både som kontroltårn for flytrafikken og som radiomast. Der er udsigtsterrasse ca. 125 m oppe og restaurant i 55 m højde.

Vi forlader Checkpoint Charlie og kører ad Mühlenstrasse, hvor vi ser East Side Gallery. Vi sigter mod Mitte, passerer museumsøen og kommer ind på Unter den Linden, hvor der i midterrabatten står en statue af Frederik den Store til hest. Statuen er fra 1851 og udført i bronze. Den er 5,6 m høj. Frederik den Store var konge af Preussen i perioden 1740-86.

Brandenburger Tor blev færdiggjort i 1795 og er en kopi af indgangen til Akropolis i Athen. Oprindeligt blev anlægget, som også inkluderer et par pavilloner, brugt af vagter og toldere.

Vi passerer Rigsdagen, Schloss Bellevue og slutter ved Hauptbahnhof.


Brandeburger Tor


Eftermiddagen tilbringes i Zoologischer Garten. Den zoologiske have er en af Berlins største attraktioner. Haven går tilbage til 1844 og huser det største antal dyrearter i verden.

Den nu ikke længere så nuttede isbjørn Knut bor stadig i havens isbjørneanlæg resten af 2010, hvorefter han flyttes til en anden zoologisk have. Du kan se nogle indtryk fra haven i galleriet herunder.


Denne idylliske sø ligger i den sydøstlige del af haven.<br>
                     Copyright © 2010 - Henriette Hansen Isbjørnene er på vej ned til vandet i anlægget, hvor de 
                     kommer op at slås lige om lidt. Den ene er måske Knut?<br>
                     Copyright © 2010 - Susanne Hansen Pingvinerne ser ud til at have det godt i deres anlæg.<br>
                     Copyright © 2010 - Susanne Hansen Elefantporten er den sydligste indgang og ligger ved 
                     Budapester Strasse.<br>
                     Copyright © 2010 - Susanne Hansen
×

Toppen af siden

Anden dag

Vi tager S-bahn linie 7 fra Zoologischer Garten til Potsdam Hauptbahnhof - en tur på knap 30 minutter. På hovedbanegården køber vi en rundvisning, som varer ca. 3 timer.

Undervejs til turens første stop passeres bl.a. Holländisches Viertel – det hollandske kvarter – som er et område med mange butikker, gallerier og caféer. Mellem 1733 og 1742 blev denne bebyggelse anlagt til de mange hollandske arbejdere, der i begyndelsen af 1700-tallet var inviteret til Potsdam af Frederik Wilhelm 1.

Vi kører også over Glienicker Brücke, hvor der under den kolde krig blev udvekslet spioner og lige inden turens første stop Schloss Cecilienhof, kører vi lidt rundt i det nærliggende villakvarter, som i DDR-tiden var beboet af bl.a. KGB-personale og andre repræsentanter for det sovjetiske styre.

Alexandrowka
Hus i beboelseskvarteret Alexandrowka.
Copyright © 2010 - Henriette Hansen

Alexandrowka er et beboelseskvarter fra 1826 skabt til sangerne i et russisk kor. Koret blev etableret i 1812 for at underholde soldaterne og var rekrutteret blandt russiske krigsfanger, som havde kæmpet på Napoleons side.

Husene ligner traditionelle russiske blokhuse og er dekoreret med udskårne motiver. I alt 12 huse og en russisk-ortodoks kirke - Alexander Nevskij - blev etableret. Nogle af boligerne ejes stadig af efterkommere af korets medlemmer.


Turens andet stop er Schloss Sans Souci med den 287 hektar store park. Slottet er bygget i 1745 på foranledning af Frederik den Store.

Turens tredje stop er Neues Palais, som er en enorm toetagers bygning udsmykket med skulpturer i hundredvis og med mere end 200 værelser. Bygget i perioden 1763-69 som repræsentativ bygning for det preussiske hof og som ekstra sommerresidens for den kongelige familie.

Vi returnerer til Sans Souci og beser slottet indvendigt og spadserer gennem slotsparken tilbage til Luisenplatz i Potsdam, hvor der også ligger en Brandenburger Tor. Den er en af oprindeligt fem byporte, hvoraf tre er bevaret.


I juli 1945 blev Potsdam-konferencen afholdt her på Cecilienhof. 
                     Her et parti fra en af gårdhaverne. Copyright © 2010 - Henriette Hansen Sans Souci er bygget i 1745 på foranledning af Frederik 
                     den Store. Slottet var Frederik den Stores foretrukne opholdssted.
                     Copyright © 2010 - Susanne Hansen Neues Palais, bygget i perioden 1763-69, er en enorm, 
                     toetagers bygning udsmykket med skulpturer i hundredvis og 
                     med mere end 200 værelser.
                     Copyright © 2010 - Susanne Hansen Sans Souci. På terrasserne dyrkes den oprindelige vin 
                     stadig - druerne er dog efter sigende meget sure og ikke 
                     længere anvendelige til vinfremstilling.<br>Copyright © 2010 - Henriette Hansen Sans Souci med havefigur.<br>Copyright © 2010 - Henriette Hansen Brandenburger Tor på Luisenplatz i Potsdam er en af de 
                     oprindeligt fem byporte. Kun tre er bevaret.<br>Copyright © 2010 - Henriette Hansen

Vi forlader stedet med sporvogn til Potsdam Hauptbahnhof, indtager et let måltid og snupper så S-bahn tilbage til udgangspunket.


Toppen af siden

Tredje dag

I dag tager vi til centrum med bus nr. 100 fra hotellet. Vi står af ved Reichstag og kommer ind i bygningen og op på udsigtsterrassen og nyder det gode vejr og de flotte udsigter 360° rundt.

Vi besøger Holocaust Mahnmal og går ad Unter den Linden til Altes Museum og Berliner Dom. Frokost indtages på en lille café i Spree Palais, hvorefter turen går til Fernseh Turm og Alexander Platz. Eftermiddagen sluttes af med en times sejltur på Spree, inden turen går med bus 200 tilbage til hotellet.


Altes Museum var ikke alene det første museum, der blev 
                     bygget på Museumsinsel, det var også Preussens første 
                     offentlige museum, som åbnede i 1830.<br>Copyright © 2010 - Henriette Hansen Langs Spree-flodens breder anlægges i sommerperioden 
                     kunstige strande, hvor folk nyder udsigten fra liggestole.<br>Copyright © 2010 - Susanne Hansen

Toppen af siden

Fjerde dag

Vi tager til undergrundsstationen Gesundbrunnen, hvor vi køber billetter til Berliner Unterwelten. Ved Gesundbrunnen er der bevaret et bunkeranlæg fra 2. Verdenskrig, hvor kompetente guider fortæller om, hvordan lokalbefolkningen forsøgte at overleve under de mange bombardementer af byen. Udstillinger i bunkeren beskriver også livet for lokalbefolkningen efter krigens afslutning.

Efter Berliner Unterwelten tager vi til Mauer Museum, hvor vi ser udstillinger om Berlinmurens konstruktion samt østberlinernes opfindsomme flugtforsøg til Vesten.

The Story of Berlin
The Story of Berlin.
Copyright © Henriette Hansen

Dagens næste stop er Story of Berlin på Kurfürstendamm. Besøget på Story of Berlin bliver indledt med en fremvisning af en atomkrigsbunker under et garageanlæg.

Bunkeren blev anlagt under den kolde krig og har plads til ca. 3-4.000 personer. I tilfælde af et angreb med atomvåben skulle der søges ly her, og inden man blev lukket ind, skulle man skylles grundigt af og aflevere sit tøj.

Folk inde i bunkeren kunne via de små vinduer holde øje med indgangspartiet.

Inde i selve bunkeren kunne man opholde sig i ca. 14 dage.

Story of Berlin beskriver Berlins historie, men der er lagt specielt vægt på den preussiske periode, Weimar-republikken og det nazistiske styre fra 1933-1945.


Toppen af siden

Femte dag

Vi går tur i parken ved Schloss Charlottenburg. Opførelsen af slottet kan dateres til slutningen af 1600-tallet; det blev ødelagt under 2. Verdenskrig, men er siden blevet renoveret. Slottet skulle tjene som sommerresidens for Sophie Charlotte, kurfyrst Frederik den 3.s hustru. Slottet, der oprindeligt hed Schloss Lietzenburg , blev efter dronning Sophie Charlottes død omdøbt til Schloss Charlottenburg.

Da slottet blev bygget, hed bebyggelsen omkring det Lützow. I 1700-tallet var området blevet til en regulær by, som nu hed Charlottenburg. Den var fortrinsvis beboet af velhavere. Først i 1920 blev byen officielt en del af Berlin.

Opførelsen af Charlottenburg kan dateres til slutningen 
                     af 1600-tallet; det blev ødelagt under 2. Verdenskrig, men 
                     er siden blevet renoveret. Slottets midtersektion er den 
                     ældste del af bygningen.<br>Copyright © 2010 - Henriette Hansen Charlottenburg. Parken umiddelbart bag slottet er en 
                     barokhave i fransk stil (rekonstrueret 1950'erne efter 1700-tals 
                     stik).<br>Copyright © 2010 - Henriette Hansen Her står vi ved karpesøen i den engelske landskabshave 
                     anlagt i 1819 - 1828 og ser tilbage mod slottet med 
                     barokhaven.<br>Copyright © 2010 - Susanne Hansen

Parken omkring Charlottenburg er et af de kønneste steder i Berlin. Umiddelbart bag slottet er der anlagt en barokhave i fransk stil i et strengt geometrisk mønster med et kludetæppe af blomsterbede. Midt i parken ligger der en stor karpesø, og området bag søen er i engelsk landskabsstil. Denne del af parken er anlagt i perioden 1819-1828.

Vi spiser frokost på restaurant Lietzenburg (hedder nu i 2018: Heinrichs Schlossheuriger) på Schlossstrasse i Charlottenburg, og tager bagefter på indkøbstur i KaDeWe og siden til Karl-Liebknecht-Strasse, hvor der bliver købt Ampelmann-souvenirs.

Middagen indtager vi på Kartoffelkiste nær Zoologischer Garten.


Toppen af siden

PRAKTISK INFORMATION


Kort

Kortet her til venstre er interaktivt og fra OpenStreetMap. Brug det f.eks. til at finde de steder, som vi omtaler her på siden. Det punkt, der er markeret på kortet, er Berliner Dom.

Tip
Hvis du har en håndholdt GPS af mærket Garmin, så vær opmærksom, at du kvit og frit kan downloade kort her.

Politikens forlag udgav tidligere nogle turkort bl.a. over Berlin. De udmærkede sig ved at være plastbelagt på begge sider, så det kunne bruges ude i vejret. Du kan måske være heldig at finde et kort antikvarisk eller i en boghandel, der stadig har dem på lager. Det gør de så ikke mere (2018)

bykort
Her er et par rigtig gode alternativer til Politikens kort.

Det første er fra det tyske forlag Borch. Kortet er overfladelamineret og falset og viser Berlin i målforholdet 1:18.000, Berlin Mitte 1:11.500 og Berlin og omegn i 1:130.000.

Desuden vises hoteller, museer, monumenter, topseværdigheder og oversigt over Berlins offentlige transportnet og en hel del mere.

Kortet fra (Legind/Easy Maps) er også plastlamineret og viser Berlins indre by & Potsdam i målforhodet 1:11.500 og Berlins omgivelser i målforholdet 1:18.000. Det indeholder desuden nyttige informationer om transport og de største seværdigheder indenfor både kultur, historie og shopping.

Berlin Welcome Card

Berlin Welcome Card består af to dele: En billet til alle offentlige transportmidler og en guide. Guiden indeholder rabatkuponer til forskellige seværdigheder og tilbud om rabat på udvalgte spisesteder. Så tag både billet og guide med, når du turer byen rundt.

Du kan rejse ubegrænset i 48 eller 72 timer eller helt op til 6 dage i enten zonerne AB eller ABC. Du kommer langt med et kort til zone AB, men vær opmærksom på, at hvis du vil til Potsdam, så skal du have zone C med.

Welcome Card gælder fra det tidspunkt, du stempler billetten, hvilket du gør første gang, du bruger et af de offenlige transportmidler.

I 2018 koster et 48 timers Welcome Card til alle zoner (ABC) 22,90 Euro.
Løber du tør for tid på dit Welcome Card, så køb f.eks. et Tageskarte (kun transport) til zone ABC til 7,70 Euro (pris januar 2018).

Under alle omstændigheder kan Berlin Welcome Card stærkt anbefales til besøgende i Berlin, som har et af de mest veludbyggede offentlige transportsystemer i verden.



Tak til Henriette og Susanne for tilladelse til brug af noter og fotos.



Opdateret: 13-04-2021