Vi har aldrig før besøgt Berlin, så i år skulle det være, og
heldigvis er det ikke længere væk end, at det kan klares med
en behagelig togrejse på godt fem timer. Det er pragtfuldt
at "lande" lige midt i byen. Ferien starter med det samme!
På vej og ankomst
Vi forlader Københavns hovedbanegård tidligt om morgenen. Snart
ser vi det snedækkede landskab fare forbi vinduerne. Hist og her
ser vi rådyr og harer på markerne. Vinterlandskabet er flot -
men vi ved, det er hundekoldt. Spekulerer på om Berlin også er
dækket af sne, men det viser sig ved ankomsten, at det er der
ikke meget af. Solen skinner her om eftermiddagen, da vi træder
ud af Hauptbahnhof's store ankomsthal, og det viser sig pærenemt
at få en taxi til vores hotel, som kun ligger ca. 10 minutters
kørsel væk.
Vi kommer ind i Tiergarten og runder sejrssøjlen med Guld-Else
på toppen ved Grosser Stern på vej til hotellet.
Søjlen er rejst til minde om slaget ved Dybbøl d. 18. april 1864,
hvor vi danskere som bekendt fik læsterligt med klø. Tåbelige
danske politiske beslutninger var i sin tid medvirkende til, både
at krigen kom, og at den kostede så mange liv på begge sider. Gad
vist om vi har lært noget?
Vil man vide mere om denne "kedelige" periode i dansk historie,
kan jeg stærkt anbefale Tom Buk-Swienty's bøger om emnet:
"Slagtebænk Dybbøl" og "Dommedag Als". De er nærmest åndeløst
spændende - det er dokumentarisme, når det er allerbedst!
Nå, men det er altsammen sidespring og reflektioner. Lige pludselig
er vi ved hotellet, vi stiger ud og får hurtigt checket ind på
hotellet. Dejligt værelse med udsigt over Mitte. Her på ankomstdagen
når vi ikke meget mere end at spise en god middag på en nærliggende
restaurant, men det er begyndt godt og togturen har været dejligt
afslappende.
Ventetiden blive forsødet lidt af en gøglergruppe, som kommer og
underholder. Nogle af de ventende turister giver op på grund af
kulden, men vi er standhaftige, og til sidst bliver vi da også
lukket ind til sikkerhedskontrollen, og da den er overstået, så
går det op med elevatoren til den store glaskuppel ovenpå bygningen.
Der er en herlig udsigt til hele Berlin heroppefra, og gennem
glasgulvet kan man se ned i selve rigsdagen. Der er også en
restaurant på tagterrassen, men husk at bestille bord hvis du vil
spise dér, ellers er det ikke sandsynligt, at du kommer ind.
Efter besøget slentrer vi hen til Brandenburger Tor og opad
Unter den Linden i retning mod museumsøen. Vi oser i nogle butikker
undervejs. Da vi når til Berliner Dom, er vejret slået helt om -
det sner. Vi søger ly i caféen i domkirkens kælder og får os en
tiltrængt kop kaffe, før vi afslutter dagens tur med et besøg på
DDR-museet.
Vejret viser sig fra den gode side i dag, solen skinner, men det er stadig koldt og blæsende. Vi lægger ud med at hoppe på buslinie 100 til Pariser Platz. Derfra går vi ad Ebertstrase mod det i 2005 indviede og 19.000 kvadratmeter store Holocaust-Mahnmahl, som består af 2.711 gråsorte betonblokke i forskellige højder og skal minde os om de europæiske jøder, der blev myrdet under 2. verdenskrig. I det ene hjørne af pladsen på Cora-Berliner-Strasse 1 ligger der et informationscenter nedenunder alle betonblokkene. I centret fortælles om nogle af ofrene for nazismens udryddelser.
Eftertænksomt bevæger vi os via Mauerstrasse til Friedrichsstrasse
43-45, hvor Haus am Checkpoint Charlie og Mauermuseum befinder sig.
Ligesom vi oplevede dagen før på Pariserplatz ved Brandenburger
Tor, er der også her udklædte "gadeartister" - eller hvad man
nu skal kalde dem - som udnytter turistattraktionen til at
tjene en skilling eller rettere Euro.
Berlinmuren og dens historie er temaet i museet, og der vises
fotos, film, dokumenter og originale genstande, som er blevet
brugt til succesfulde flugtforsøg både på, over og under jorden.
Da vi har set os mætte på museet, smutter vi hen til Kochstrasse
og tager U-bahn til Alexanderplatz via Stadtmitte. Nu skal maven
osse mættes, så vi entrer den første den bedste restaurant og
indtager en noget sen frokost.
Det bliver ikke til noget med en kop kaffe i den roterende café
i toppen af Fernsehturm,
da vi erfarer, at det tager mindst en halv time, før vi kan
blive lukket ind. Vi "tumler" i stedet lidt rundt på den i
vore øjne faktisk ret hæslige Alexanderplatz, inden vi snupper
bus nr. 100 hjem til hotellet for at hvile os lidt inden afgang
til middagen på Trattoria
Marranello i Berlin-Wilmersdorf.
Med U-bahn til Warschauer Strasse, som ligger ganske tæt på starten af East Side Gallery. Der er graffitimalerier af 106 forskellige kunstnere på den 1,3 km lange mur, som er det længste stykke bevarede Berlin-mur. Muren løber langs vestsiden af Mühlenstrasse helt op til den moderne Ostbahnhof.
Klik på et foto for at få vist en stor udgave.
Med S-bahn fra Ostbahnhof til Hackescher Markt og spadseretur derfra til det imponerende Pergamonmuseum på museumsøen. Vi bruger et par timer på museet.
Dagen starter med en ca. 3,5 times sightseeingtur rundt i
Berlin, hvor vi kommer forbi
Olympiastadion, der ligger vest for bydelen Charlottenburg.
Stadion blev oprindelig bygget på ordre fra Hitler til de
olympiske lege i 1936.
Det blev efter en renovation genåbnet i 2004 og blev brugt til
fodbold VM i 2006, hvor Tyskland blev nr. 3.
Funkturm – radiotårnet – blev bygget i 1924 og er 150 m højt. I dag fungerer det både som kontroltårn for flytrafikken og som radiomast. Der er udsigtsterrasse ca. 125 m oppe og restaurant i 55 m højde.
Vi forlader Checkpoint Charlie og kører ad Mühlenstrasse, hvor vi
ser East Side Gallery. Vi sigter mod Mitte, passerer museumsøen
og kommer ind på Unter den Linden, hvor der i midterrabatten står
en statue af Frederik den Store til hest. Statuen er fra 1851 og
udført i bronze. Den er 5,6 m høj. Frederik den Store var konge
af Preussen i perioden 1740-86.
Brandenburger Tor blev færdiggjort i 1795 og er en kopi af indgangen
til Akropolis i Athen. Oprindeligt blev anlægget, som også inkluderer
et par pavilloner, brugt af vagter og toldere.
Vi passerer Rigsdagen, Schloss Bellevue og slutter ved Hauptbahnhof.
Eftermiddagen tilbringes i Zoologischer Garten. Den zoologiske
have er en af Berlins største attraktioner. Haven går tilbage
til 1844 og huser det største antal dyrearter i verden.
Den nu ikke længere så nuttede isbjørn Knut bor stadig i havens
isbjørneanlæg resten af 2010, hvorefter han flyttes til en anden
zoologisk have. Du kan se nogle indtryk fra haven i galleriet
herunder.
Vi tager S-bahn linie 7 fra Zoologischer Garten til Potsdam
Hauptbahnhof - en tur på knap 30 minutter. På hovedbanegården køber
vi en rundvisning, som varer ca. 3 timer.
Undervejs til turens første stop passeres bl.a. Holländisches Viertel –
det hollandske kvarter – som er et område med mange butikker,
gallerier og caféer. Mellem 1733 og 1742 blev denne bebyggelse
anlagt til de mange hollandske arbejdere, der i begyndelsen af
1700-tallet var inviteret til Potsdam af Frederik Wilhelm 1.
Vi kører også over Glienicker Brücke, hvor der under den kolde
krig blev udvekslet spioner og lige inden turens første stop
Schloss Cecilienhof, kører vi lidt rundt i det nærliggende villakvarter,
som i DDR-tiden var beboet af bl.a. KGB-personale og andre repræsentanter
for det sovjetiske styre.
Alexandrowka er et beboelseskvarter fra 1826 skabt til sangerne i
et russisk kor. Koret blev etableret i 1812 for at underholde
soldaterne og var rekrutteret blandt russiske krigsfanger, som
havde kæmpet på Napoleons side.
Husene ligner traditionelle russiske blokhuse og er dekoreret
med udskårne motiver. I alt 12 huse og en russisk-ortodoks kirke
- Alexander Nevskij - blev etableret. Nogle af boligerne ejes
stadig af efterkommere af korets medlemmer.
Turens andet stop er Schloss Sans Souci med den 287 hektar store
park. Slottet er bygget i 1745 på foranledning af Frederik den Store.
Turens tredje stop er Neues Palais, som er en enorm toetagers bygning
udsmykket med skulpturer i hundredvis og med mere end 200 værelser.
Bygget i perioden 1763-69 som repræsentativ bygning for det preussiske
hof og som ekstra sommerresidens for den kongelige familie.
Vi returnerer til Sans Souci og beser slottet indvendigt og spadserer
gennem slotsparken tilbage til Luisenplatz i Potsdam, hvor der
også ligger en Brandenburger Tor. Den er en af oprindeligt fem
byporte, hvoraf tre er bevaret.
Vi forlader stedet med sporvogn til Potsdam Hauptbahnhof, indtager et let måltid og snupper så S-bahn tilbage til udgangspunket.
I dag tager vi til centrum med bus nr. 100 fra hotellet. Vi står
af ved Reichstag og kommer ind i bygningen og op på udsigtsterrassen
og nyder det gode vejr og de flotte udsigter 360° rundt.
Vi besøger Holocaust Mahnmal og går ad Unter den Linden til Altes
Museum og Berliner Dom. Frokost indtages på en lille café i Spree
Palais, hvorefter turen går til Fernseh Turm og Alexander Platz.
Eftermiddagen sluttes af med en times sejltur på Spree, inden turen
går med bus 200 tilbage til hotellet.
Vi tager til undergrundsstationen Gesundbrunnen, hvor vi køber
billetter til Berliner Unterwelten. Ved Gesundbrunnen er der
bevaret et bunkeranlæg fra 2. Verdenskrig, hvor kompetente guider
fortæller om, hvordan lokalbefolkningen forsøgte at overleve under
de mange bombardementer af byen. Udstillinger i bunkeren beskriver
også livet for lokalbefolkningen efter krigens afslutning.
Efter Berliner Unterwelten tager vi til Mauer Museum, hvor vi ser
udstillinger om Berlinmurens konstruktion samt østberlinernes
opfindsomme flugtforsøg til Vesten.
Dagens næste stop er Story of Berlin på Kurfürstendamm. Besøget
på Story of Berlin bliver indledt med en fremvisning af en
atomkrigsbunker under et garageanlæg.
Bunkeren blev anlagt under den kolde krig og har plads til
ca. 3-4.000 personer. I tilfælde af et angreb med atomvåben
skulle der søges ly her, og inden man blev lukket ind, skulle
man skylles grundigt af og aflevere sit tøj.
Folk inde i bunkeren kunne via de små vinduer holde øje med
indgangspartiet.
Inde i selve bunkeren kunne man opholde sig i ca. 14 dage.
Story of Berlin beskriver Berlins historie, men der er lagt
specielt vægt på den preussiske periode, Weimar-republikken
og det nazistiske styre fra 1933-1945.
Vi går tur i parken ved Schloss Charlottenburg. Opførelsen af slottet
kan dateres til slutningen af 1600-tallet; det blev ødelagt under 2.
Verdenskrig, men er siden blevet renoveret. Slottet skulle tjene
som sommerresidens for Sophie Charlotte, kurfyrst Frederik den 3.s
hustru. Slottet, der oprindeligt hed Schloss Lietzenburg , blev
efter dronning Sophie Charlottes død omdøbt til Schloss Charlottenburg.
Da slottet blev bygget, hed bebyggelsen omkring det Lützow. I
1700-tallet var området blevet til en regulær by, som nu hed
Charlottenburg. Den var fortrinsvis beboet af velhavere. Først i
1920 blev byen officielt en del af Berlin.
Parken omkring Charlottenburg er et af de kønneste steder i Berlin.
Umiddelbart bag slottet er der anlagt en barokhave i fransk stil
i et strengt geometrisk mønster med et kludetæppe af blomsterbede.
Midt i parken ligger der en stor karpesø, og området bag søen er
i engelsk landskabsstil. Denne del af parken er anlagt i perioden
1819-1828.
Vi spiser frokost på restaurant Lietzenburg
(hedder nu i 2018: Heinrichs Schlossheuriger) på Schlossstrasse i
Charlottenburg, og tager bagefter på indkøbstur i KaDeWe og siden
til Karl-Liebknecht-Strasse, hvor der bliver købt Ampelmann-souvenirs.
Middagen indtager vi på Kartoffelkiste nær Zoologischer Garten.
Berlin Welcome Card
består af to dele: En billet til alle offentlige
transportmidler og en guide. Guiden indeholder rabatkuponer til
forskellige seværdigheder og tilbud om rabat på udvalgte spisesteder.
Så tag både billet og guide med, når du turer byen rundt.
Du kan rejse ubegrænset i 48 eller 72 timer eller helt op til 6 dage
i enten zonerne AB eller ABC. Du kommer langt med et kort til zone AB,
men vær opmærksom på, at hvis du vil til Potsdam, så skal du have
zone C med.
Welcome Card gælder fra det tidspunkt, du stempler billetten, hvilket
du gør første gang, du bruger et af de offenlige transportmidler.
I 2018 koster et 48 timers Welcome Card til alle zoner (ABC) 22,90 Euro.
Løber du tør for tid på dit Welcome Card, så køb f.eks. et Tageskarte (kun transport)
til zone ABC til 7,70 Euro (pris januar 2018).
Under alle omstændigheder kan Berlin Welcome Card stærkt anbefales
til besøgende i Berlin, som har et af de mest veludbyggede offentlige
transportsystemer i verden.
Tak til Henriette og Susanne for tilladelse til brug af noter og fotos.
Opdateret: 13-04-2021